Pernahkah murid-murid terfikir apakah yang akan berlaku kepada sampah daripada rumah kita?
Bagaimanakah bahan buangan diangkut daripada rumah-rumah?
Apakah langkah pertama yang dijalankan kepada bahan buangan?
Apakah langkah yang dijalankan seterusnya kepada bahan buangan?
Kaji video berikut:
Bahan buangan diangkut dengan lori pengangkut sampah ke pusat pusat pengumpulan bahan buangan.
Bahan-bahan buangan kemudiannya diangkut ke tapak pelupusan sampah.
Di tapak pelupusan sampah, sampah diratakan dengan lapisan tanah.
Bolehkah murid-murid membina peta pemikiran yang sesuai untuk meringkaskan langkah-langkah pelupusan bahan buangan di atas?
Apakah cara pengurusan bahan buangan secara terancang yang lain?
Kaji klip video berikut:
Apakah aktiviti yang dijalankan ke atas sampah dalam rakaman di atas?
Ya, sampah telah dibakar.
Walau bagaimanapun, pembakaran sampah tidak dilakukan di tempat terbuka.
Sampah dibakar dalam suatu alat pembakar tertutup dipanggil insinerator.
Insinerator ialah suatu alat pembakar berkapasiti besar (maksudnya boleh membakar bahan buangan dalam jumlah yang sangat banyak).
Bahan buangan dibakar sehingga menjadi abu.
Abu sampah kemudian diangkut ke tempat pelupusan dan diratakan dengan tanah.
(Video ini ialah petikan video asal daripada negara Singapura.)
Bagi bahan yang boleh dikitar semula, bahan buangan itu akan diproses semula di pusat kitar semula untuk menghasilkan produk/ barang yang baharu.
Berikut ialah klip video kitar semula suatu kilang perusahaan di Malaysia. Kaji:
Apakah bahan yang dikitar semula itu? __________
Apakah barang baharu yang dihasilkan di akhirnya? _________
Berikut ialah klip video tentang sebuah kilang kitar semula di negara Jepun:
(i) Apakah bahan yang dikitar semula di situ?
________________
(ii) Apakah bahan yang dibentuk selepas pemprosesan?
________________
(iii) Apakah barang baru yang dapat dihasilkan kemudiannya?
________________
video asal
Kamu pun boleh kitar semula! Nak cuba? Tonton klip video ini:
(Bacaan buku teks muka surat 158)
Comments
Post a Comment