Skip to main content

Kesan Daya Geseran

Masalah 1:

Bolehkah kita memegang pinggan yang diselaputi oleh sabun pencuci dengan mudah?

Air sabun mewujudkan daya geseran yang rendah antara tangan dan pinggan.

Apabila daya geseran ini rendah, maka susahlah untuk kita pegang pinggan yang bersabun itu, betul tak murid-murid?

Masalah 2:

Bolehkah jika kita hendak menulis di atas sekeping pembalut plastik dengan menggunakan sebatang pensel biasa?  

Seperti yang telah dipelajari, sesuatu permukaan yang licin seperti pembalut plastik mempunyai geseran yang rendah.

Ia tidak dapat mewujudkan daya geseran dengan mata pensel. Oleh itu, kita tidak dapat menghasilkan tulisan di atas pembalut plastik dengan menulis dengan pensel biasa.

Perhatikan klip berikut:


kredit imej

- Apabila menulis dengan pensel, apakah daya yang dikenakan ke atas pensel itu?

- Apakah tindakan daya geseran?

- Apakah hasil daripada tindakan ini?

- Adakah tindakan ini membawa kebaikan atau keburukan?



Apabila menulis, pensel dikenakan daya tolakan oleh jari yang memegang pensel, oleh itu daya geseran bertindak menentang daya tolakan ini pada bahagian jari yang memegang pensel. Hasilnya, pensel dapat dipegang dengan baik dan tidak terlepas daripada tangan semasa sedang menulis.

Pada masa yang sama, mata pensel bersentuh dengan permukaan kertas juga menghasilkan daya geseran. Perhatikan mata pensel kamu yang tajam akan jadi tumpul setelah menulis beberapa ayat.

Kaji klip berikut:


kredit imej

-Namakan aktiviti di atas.
-Apakah daya yang dikenakan dalam aktiviti di atas?
-Apakah tindakan daya geseran dalam aktiviti di atas?
-Adakah tindakan ini baik atau buruk?

Semasa berjalan, tapak kasut bersentuh dengan permukaan lantai. Geseran yang terhasil membolehkan kita berjalan tanpa terjatuh.
Pada masa yang sama, tapak kasut menjadi haus. Kita dapat lihat corak pada tapak kasut hilang sedikit demi sedikit.

Kaji gambar berikut:



- Bagaimanakah alatulis di atas digunakan?

- Apakah kesannya ke atas alatulis di atas selepas beberapa ketika digunakan? Perhatikan gambar berikut:


- Bolehkah murid-murid senaraikan kesan daripada penggunaan alatulis di atas berdasarkan gambar?

1.

2.

3.


Untuk menggunakan pemadam, ia hendaklah digosok di atas kertas. Daya geseran yang terhasil di antara permukaan pemadam dan kertas menyebabkan pemadam haus dan berubah rupa.


Apakah aktiviti lain yang boleh mewujudkan geseran?

1. Gosokkan tapak tangan anda. Apakah pemerhatian daripada aktiviti itu?

______________________________________
 
(Apabila tapak tangan digosok, tapak tangan berasa panas.)

2. Jika kamu menolak meja yang berat untuk mengalihkannya ke tempat lain, adakah kerja itu mudah atau sukar?

______________________________________

(Kerja menolak sebuah meja yang berat adalah lebih sukar.)
 
3. Kaji klip berikut:



kredit imej

Setelah beberapa ketika aktiviti di atas dilakukan, bahagian manakah yang menerima kesan geseran? Apakah contoh pemerhatian yang dapat dibuat pada bahagian yang menerima kesan geseran itu?

Bahagian yang menerima kesan geseran: _______________________________

Kesan geseran pada bahagian itu: _____________________________________


(Pintu yang selalu dibuka dan ditutup akan menerima kesan geseran di bahagian engsel pintu.
Engsel pintu boleh haus dan berbunyi/ berkeriut.)


Bolehkah murid-murid bina peta pemikiran untuk kesimpulan pelajaran ini?
Rujukan:







Comments

Popular posts from this blog

Mutualisme Buran dan Umang-umang

Buran dan umang-umang berinteraksi secara mutualisme. Perhatikan gambar rajah berikut: imej asal Mengapakah hubungan antara dua hidupan ini dipanggil mutualisme? Apakah kebaikan yang didapati antara sesama mereka? Umang- umang dan buran kedua-duanya hidup di atas kulit siput yang telah kosong. Umang-umang tinggal dalam kulit siput, manakala buran tinggal di atas kulit siput. Buran ialah haiwan laut yang mempunyai sengat. Jika ada ancaman menghampirinya, buran akan menggunakan sengatnya. Oleh itu, umang-umang juga mendapat perlindungan daripada musuh. Sebagai balasan, apabila umang-umang bergerak, buran yang tinggal di atas kulit siput itu juga akan dapat bergerak bersama-sama dengan umang-umang. Buran dan umang-umang memberikan manfaat antara satu sama lain, mewujudkan hubungan mutualisme. Poster kreatif murid

Ciri Makanan Rosak

Murid boleh: Menjelas dengan contoh ciri makanan yang telah rosak melalui pemerhatian pada makanan sebenar atau pelbagai media. Apakah makanan yang rosak? Bagaimanakah untuk kenali makanan yang rosak? Apakah ciri makanan yang rosak? Kaji gambar berikut: sumber imej Adakah makanan seperti dalam gambar di atas masih boleh dimakan? Adakah makanan seperti dalam gambar di atas telah rosak? Mengapa? Adakah terdapat perbezaan antara makanan yang masih boleh dimakan dengan makanan yang telah rosak? Bolehkah kamu senaraikan ciri makanan rosak di atas? sumber imej Makanan rosak ialah makanan yang basi atau busuk. Makanan rosak boleh dikenal pasti dengan menggunakan deria LIHAT, BAU dan RASA. Kenal pasti makanan rosak terlebih dahulu sebelum memakan sesuatu makanan. Kaji gambar berikut: sumber imej Mengapa individu dalam gambar menutup hidung apabila terlihat makanan?   Makanan yang rosak (busuk dan basi) mempunyai bau yang busuk .   Kaji gambar berikut: sumber imej sumber

Kaedah Pengawetan Makanan

Apakah maksud pengawetan? Pengawetan ialah proses yang dapat melambatkan kerosakan makanan, menjadikan makanan tahan lebih lama. Kerosakan makanan berlaku kerana kehadiran mikroorganisma (makanan terdedah kepada mikroorganisma). Apabila makanan terdedah kepada mikroorganisma, makanan akan rosak. Bagaimanakah mikroorganisma boleh bertumbuh di atas makanan dan merosakkannya? Ingat semula faktor/ pemboleh ubah/ keadaan yang menggalakkan pertumbuhan mikroorganisma: PREZI! Prinsip kepada pengawetan makanan ialah menghalang mikroorganisma daripada mendapat faktor yang menggalakkan pertumbuhannya: 1. menghalang kehadiran udara/ oksigen 2. menaikkan suhu lebih  tinggi daripada 28 darjah Celcius untuk membunuh mikroorganisma 3. menurunkan suhu di bawah 4 darjah Celcius supaya mikroorganisma kurang aktif/ tidak bertumbuh. 4. menghalang kehadiran air. 5. menambah garam dan gula secara berlebihan 6. menjadikan makanan lebih berasid/ keasidan tinggi Kaji kaedah-kaed