Skip to main content

Mengkaji Faktor yang Mempengaruhi Geseran (1)

Kaji gambar rajah berikut:



kredit imej

Apakah cara untuk mewujudkan daya geseran pada objek di atas?

Adakah kerja tersebut mudah?

Kaji gambar berikut:



kredit imej

Apakah cara untuk mewujudkan daya geseran pada objek di atas?

Adakah kerja tersebut mudah?


-------------------------------

GESERAN boleh diperhatikan denagn membuat sesuatu kerja ke atas sesuatu objek, contohnya menolak objek.


Kedua-dua objek di atas boleh ditolak di atas lantai.

Apabila ditolak, terdapat daya geseran bertindak pada permukaan lantai ke atas meja dan kotak yang ditolak.
 

Apakah perbezaan di antara meja besar dengan kotak kosong.
Kedua-dua objek itu berbeza jisim, iaitu:

-meja lebih berat

-kotak kosong lebih ringan


Apakah pemerhatian yang didapati jika kita menolak meja besar?

Meja besar yang berat itu sukar ditolak.

Mengapa meja itu susah ditolak? Apakah inferens ke atas pemerhatian di atas?

Ini kerana geseran lebih tinggi.

 

Apakah pemerhatian yang didapati jika kita menolak kotak kosong?

Kotak kosong itu mudah ditolak.

Mengapa kotak kosong mudah ditolak? Apakah inferens bagi pemerhatian di atas?

Ini kerana geseran lebih rendah.

 

Oleh itu dapat dikatakan bahawa-

(1) kerja yang memudahkan/ ringan menunjukkan terdapat geseran yang rendah(sedikit geseran saja)

(2) kerja yang menyukarkan/ berat menunjukkan terdapat geseran yang tinggi


Comments

Popular posts from this blog

Mutualisme Buran dan Umang-umang

Buran dan umang-umang berinteraksi secara mutualisme. Perhatikan gambar rajah berikut: imej asal Mengapakah hubungan antara dua hidupan ini dipanggil mutualisme? Apakah kebaikan yang didapati antara sesama mereka? Umang- umang dan buran kedua-duanya hidup di atas kulit siput yang telah kosong. Umang-umang tinggal dalam kulit siput, manakala buran tinggal di atas kulit siput. Buran ialah haiwan laut yang mempunyai sengat. Jika ada ancaman menghampirinya, buran akan menggunakan sengatnya. Oleh itu, umang-umang juga mendapat perlindungan daripada musuh. Sebagai balasan, apabila umang-umang bergerak, buran yang tinggal di atas kulit siput itu juga akan dapat bergerak bersama-sama dengan umang-umang. Buran dan umang-umang memberikan manfaat antara satu sama lain, mewujudkan hubungan mutualisme. Poster kreatif murid

Ciri Makanan Rosak

Murid boleh: Menjelas dengan contoh ciri makanan yang telah rosak melalui pemerhatian pada makanan sebenar atau pelbagai media. Apakah makanan yang rosak? Bagaimanakah untuk kenali makanan yang rosak? Apakah ciri makanan yang rosak? Kaji gambar berikut: sumber imej Adakah makanan seperti dalam gambar di atas masih boleh dimakan? Adakah makanan seperti dalam gambar di atas telah rosak? Mengapa? Adakah terdapat perbezaan antara makanan yang masih boleh dimakan dengan makanan yang telah rosak? Bolehkah kamu senaraikan ciri makanan rosak di atas? sumber imej Makanan rosak ialah makanan yang basi atau busuk. Makanan rosak boleh dikenal pasti dengan menggunakan deria LIHAT, BAU dan RASA. Kenal pasti makanan rosak terlebih dahulu sebelum memakan sesuatu makanan. Kaji gambar berikut: sumber imej Mengapa individu dalam gambar menutup hidung apabila terlihat makanan?   Makanan yang rosak (busuk dan basi) mempunyai bau yang busuk .   Kaji gambar berikut: sumber imej sumber

Kaedah Pengawetan Makanan

Apakah maksud pengawetan? Pengawetan ialah proses yang dapat melambatkan kerosakan makanan, menjadikan makanan tahan lebih lama. Kerosakan makanan berlaku kerana kehadiran mikroorganisma (makanan terdedah kepada mikroorganisma). Apabila makanan terdedah kepada mikroorganisma, makanan akan rosak. Bagaimanakah mikroorganisma boleh bertumbuh di atas makanan dan merosakkannya? Ingat semula faktor/ pemboleh ubah/ keadaan yang menggalakkan pertumbuhan mikroorganisma: PREZI! Prinsip kepada pengawetan makanan ialah menghalang mikroorganisma daripada mendapat faktor yang menggalakkan pertumbuhannya: 1. menghalang kehadiran udara/ oksigen 2. menaikkan suhu lebih  tinggi daripada 28 darjah Celcius untuk membunuh mikroorganisma 3. menurunkan suhu di bawah 4 darjah Celcius supaya mikroorganisma kurang aktif/ tidak bertumbuh. 4. menghalang kehadiran air. 5. menambah garam dan gula secara berlebihan 6. menjadikan makanan lebih berasid/ keasidan tinggi Kaji kaedah-kaed